Poznajemy drzewa
Celem zajęć jest uświadomienie zróżnicowania gatunkowego oraz nauczenie rozpoznawania niektórych drzew. Pracujący w grupach uczniowie z pomocą prostego klucza do oznaczania drzew wyszukują w terenie i rozpoznają wybrane gatunki. Korzystając z arkuszy roboczych notują następnie ich podstawowe cechy. Arkusze zwracają uwagę dzieci na sylwetkę drzewa, kształt i barwę liści, korę, kwiaty, owoce i inne łatwe do zaobserwowania cech danego gatunku drzewa oraz na podstawowe właściwości siedliska.
Przedmiot zajęć:
Środowisko społeczno-przyrodnicze: różnorodność zjawisk świata przyrody; zmiany przyrody; życie roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; roślinność lasów i łąk; struktura lasu; rozpoznawanie podstawowych gatunków roślin i zwierząt; orientacja w terenie; posługiwanie się kompasem; dokonywanie obserwacji; kształtowanie więzi emocjonalnych z przyrodą; współzależność między roślinami, zwierzętami i człowiekiem.
Język polski: rozwinięta i uporządkowana wypowiedź na tematy związane z doświadczeniami i przeżyciami; opisywanie przedmiotów i zjawisk na podstawie bezpośredniej obserwacji; piękno ojczystego krajobrazu.
Plastyka: stymulowanie procesów twórczych; dostrzeganie, odbiór i przeżywanie wartości wizualnych środowiska przyrodniczego, kulturowego, oraz treści z nim związanych.
Czas trwania zajęć: zajęcia pół- lub całodniowe, minimum 4 godz.
Wiek uczestników: klasy gimnazjalne oraz starsze klasy szkoły podstawowej.