Krajobraz
Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w złożoność zjawiska gospodarowania człowieka w krajobrazie.
Postawione zadanie - wybór lokalizacji i formy domu daje możliwość różnorodnych ćwiczeń terenowych:
- czytania mapy,
- sporządzania planu sytuacyjnego terenu,
- analizy sposobu użytkowania gruntów i jego wpływu na środowisko przyrodnicze,
- analizy formy architektonicznej i lokalizacji istniejącej zabudowy,
- wywiadu środowiskowego.
Uczy także podejmowania decyzji dotyczących środowiska, z czym większość uczniów spotyka się w dorosłym życiu.
Złożoność problematyki powoduje, że zajęcia te są doskonałą szkołą pracy grupowej i zespołowego rozwiązywania problemów.
Dodatkową atrakcją może być prowadzenie zajęć w formie "Marszu na orientację" co wprowadza lubiany przez dzieci element rywalizacji.
Przedmiot zajęć:
Biologia: Różnorodność form roślinnych występujących w różnych środowiskach; wpływ czynników środowiskowych na życie organizmów; rozróżnianie gatunków roślin; struktura i funkcjonowanie ekosystemu; wpływ działalności człowieka na ekosystemy; prowadzenie obserwacji przyrodniczych; wykonywanie notatek słowno-graficznych.
Geografia: Orientacja w terenie; ocena i pomiar odległości i wysokości względnej; posługiwanie się mapą, skalą i podziałką; określanie rodzaju podłoża i gleby.
Czas trwania zajęć: zajęcia pół - lub całodniowe, minimum 4 godz.
Wiek uczestników: klasy gimnazjalne i wszystkie klasy szkoły średniej.